سلسله پاسخ به شبهات قرآنی؛ آيا فقط يک خالق وجود دارد يا خالق‌های متعددی وجود دارند؟ « قسمت نوزدهم»

date_range ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ access_time زمان مطالعه: هفده دقیقه visibility بازدید: 2
سلسله پاسخ به شبهات قرآنی؛ آيا فقط يک خالق وجود دارد يا خالق‌های متعددی وجود دارند؟ « قسمت نوزدهم»

بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على خاتم الأنبياء والمرسلين، المبعوث رحمة للعالمين، محمد وعلى آله وصحبه أجمعين.
أما بعد: السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

🔘شبهه: آيا فقط يک خالق وجود دارد يا خالق‌های متعددی وجود دارند؟
طبق آیه الزمر/٦۲ یک خالق وجود دارد اما در آیه المومنون/۱٤ می‌گوید که خالق‌های زیادی وجود دارد!

ملحدین می‌گویند در آیه ٦۲ سوره الزمر آمده است که، فقط یک خالق وجود دارد و آن خالق، الله است:

▪️اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَكيلٌ (الزمر/٦۲)
▫️خداوند، آفريننده همه چيز است و بر همه چيز نگهبان است.

در ادامه ملحدین می‌گویند که این آیه متناقض با آیه ۱٤ المؤمنون است، زیرا از این آیه برداشت می‌شود که خالق‌های متعددی وجود دارد ( «احسن الخالقین» بهترین خلق‌کنندگان)!

▪️ثمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ (المؤمنون/۱٤)
▫️سپس نطفه را به صورت علقه (خون بسته) و علقه را به صورت مضغه (چيزى شبيه گوشت جويده) و مضغه را به صورت استخوان‌هایی درآورديم از آن پس، آن را آفرينش تازه‌‏اى ايجاد كرديم بزرگ است خدایى كه بهترينِ خلق‌‏كنندگان است.

ملحدین می‌گویند در آیه ۱٤ المومنون آمده است که الله بهترین خلق کنندگان است یعنی خالق‌هایی غیر از الله هم وجود دارد و الله از همه آنها بهتر است!

🔴رد شبهه:

🔹برای رد این شبهه فقط کافی است که در قرآن مجید سرچ نماییم که آیا الله متعال واژه «خلق» را برای غیر خودش هم بکار برده است یا نه؟

🔻1. «نامگذاری و خلقت دروغ بت‌ها در دوران ابراهیم علیه السلام» با لفظ «تَخْلُقُونَ»

▪️إنَّما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثاناً وَ تَخْلُقُونَ إِفْكاً إِنَّ الَّذينَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقاً فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَ اعْبُدُوهُ وَ اشْكُرُوا لَهُ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (العنکبوت/۱۷)
▫️(ابراهیم بدیشان گفت:) جز اين نيست كه شما به جاى خدا بت‏‌هايى را می‌پرستيد و [در نامگذارى آنها به آلهه و شفيع] دروغى را می‌‏سازيد، بی‌ترديد كسانى را كه به جاى خدا می‌‏پرستيد، رزقى را براى شما مالک نيستند [تا آن را به شما برسانند]، پس رزق را [فقط] نزد خدا بجوييد و او را بندگى كنيد و او را شكر كنيد كه [فقط] به سوى او بازگردانده می‌شويد.

🔻2. «خلقت شهر ارم توسط قوم عاد» با لفظ «يُخْلَقْ»

▪️أ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ(٦) إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ(۷) الَّتىِ لَمْ يخُْلَقْ مِثْلُهَا فىِ الْبِلَدِ(الفجر/۸)
▫️آيا ندانسته‌‏اى كه پروردگارت با قوم عاد چه كرد؟ (٦) و [با آن شهر] ارم كه داراى كاخ‏‌هاى باعظمت و ساختمان‏‌هاى بلند بود؟ (۷) همان كه مانندش در شهرها ساخته نشده بود؟ (۸)

🔻3. «خلقت پرنده از گِل، توسط عیسی علیه السلام با دمیدن روح زندگی به اذن و اراده الهی به آن» با لفظ «أَخْلُقُ»

▪️و رَسُولاً إِلى‏ بَني‏ إِسْرائيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْيِ الْمَوْتى‏ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُنَبِّئُكُمْ بِما تَأْكُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ في‏ بُيُوتِكُمْ إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ (آل‌عمران/٤۹)
▫️و به رسالت بر بنى اسرائيلش می‌‏فرستد كه: من با معجزه‌‏اى از پروردگارتان نزد شما آمده‌‏ام. برايتان از گل چيزى چون پرنده مى‌سازم و در آن می‌‏دمم، به اذن خدا پرنده‏‌اى شود، و كور مادرزاد را و ‌‏برص(بیماری پیسی) گرفته را شفا می‌‏دهم. و به فرمان خدا مرده را زنده می‌‏كنم. و به شما می‌گويم كه چه خورده‌‏ايد و در خانه‌‏هاى خود چه ذخيره كرده‏‌ايد. اگر از مؤمنان باشيد، اينها براى شما نشانه‌‏هاى حقانيت من است.

🔻4. «خلقت پرنده از گِل توسط عیسی علیه السلام با دمیدن روح زندگی به اذن و اراده الهی به آن» با لفظ «تَخْلُقُ»

▪️إذْ قالَ اللَّهُ يا عيسَى ابْنَ مَرْيَمَ اذْكُرْ نِعْمَتي‏ عَلَيْكَ وَ عَلى‏ والِدَتِكَ إِذْ أَيَّدْتُكَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَ كَهْلاً وَ إِذْ عَلَّمْتُكَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ التَّوْراةَ وَ الْإِنْجيلَ وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْني‏ فَتَنْفُخُ فيها فَتَكُونُ طَيْراً بِإِذْني‏ وَ تُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ بِإِذْني‏ وَ إِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتى‏ بِإِذْني‏ وَ إِذْ كَفَفْتُ بَني‏ إِسْرائيلَ عَنْكَ إِذْ جِئْتَهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَقالَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ إِنْ هذا إِلاَّ سِحْرٌ مُبينٌ (المائدة/۱۱۰)
▫️خدا به عيسى بن مريم گفت: نعمتى را كه به تو و مادرت ارزانى داشته‏‌ام ياد كن، آن زمان كه به روح القدس ياريت كردم تا تو چه در گهواره و چه در بزرگسالى سخن گويى، و به تو كتاب و حكمت و تورات و انجيل آموختم. و آن گاه كه به امر من از گِل چيزى چون پرنده ساختى و در آن دميدى و به امر من پرنده‌‏اى شد و كور مادرزاد و پيسی‌ گرفته را به فرمان من شفا دادى و مردگان را به فرمان من زنده بيرون آوردى و چون با اين دلايل روشن نزد بنى اسرائيل آمدى، من آنان را از آسيب رساندن به تو بازداشتم و از ميانشان كسانى كه كافر بودند گفتند كه اين جز جادوی آشكار، چیزی نيست.

🔹همانطور که می‌بینید؛ الله متعال از این کلمه برای غیر خود هم استفاده نموده و به مخلوقاتش نیز توانایی خلقت داده است.

🔸نقطه مشترک چهار آیه بالا، انسان است.

✔️ انسان‌های دوران ابراهیم علیه السلام بودند که درباره بت‌هایی که خودشان خلق می‌نمودند، دروغ می‌ساختند و آنها را شریک الله متعال و یا خدای خود می‌دانستند.
✔️ قوم عاد، انسان‌هایی بودند که توانایی و نیروی بسیار زیادی در معماری و بناکردن ساختمان‌ها داشتند و شهر ارم را خلق نمودند.
✔️ عیسی علیه السلام، انسانی بود که پرنده‌ای را به شکل گِل خلق می‌نمود و به اذن و اراده الهی در آن می‌دمید و به آن زندگی می‌بخشید، بعد‌ها توسط مسیحیان، یکی از سه خدا و فرزند خدا خوانده شد.

▪️لقَدْ كَفَرَ الَّذينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَةٍ وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلاَّ إِلهٌ واحِدٌ وَ إِنْ لَمْ يَنْتَهُوا عَمَّا يَقُولُونَ لَيَمَسَّنَّ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذابٌ أَليمٌ (المائدة/۷۳)
▫️قطعا کافر شدند هر آنکس که گفت اللَّه سومين از سه (خدا) است. در حالى كه هيچ خدايى جز اللَّه نيست. اگر از آنچه می‌‏گويند باز نايستند به كافرانشان عذابى دردآور خواهد رسيد.

▪️و إِذْ قالَ اللَّهُ يا عيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُوني‏ وَ أُمِّيَ إِلهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ قالَ سُبْحانَكَ ما يَكُونُ لي‏ أَنْ أَقُولَ ما لَيْسَ لي‏ بِحَقٍّ إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ ما في‏ نَفْسي‏ وَ لا أَعْلَمُ ما في‏ نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنْتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ (المائدة/۱۱٦)
▫️و آن گاه كه خدا به عيسى پسر مريم گفت: آيا تو به مردم گفتى كه مرا و مادرم را غیر از اللَّه به خدايى گيريد؟ گفت: به پاكى ياد می‌كنم تو را. نسزد مرا كه چيزى بگويم كه شايسته آن نباشم. اگر من چنين گفته بودم تو خود می‌‏دانستى زيرا به آنچه در ضمير من می‌‏گذرد دانايى و من از آنچه در ذات تو است بی‌خبرم. زيرا تو داناترين كسان به غيب هستى.

🔸توجه: نام الله خاص است و فقط مخصوص الله است، در صورتی شبهه‌ی مخالفین درست می‌بود که در قرآن «احسن الهین و… » می‌آمد، نه احسن الخالقین که کلمه «خلق» برای غیر الله نیز بکار برده شده است.

✔️ نمرود و فرعون و رهبران طاغوتیِ دیگر که خود را خدا و صاحب امور مردم می‌دانستند نیز انسان بودند.

▪️اذْهَبْ إِلىَ‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى ‏(النازعات/۱۷)
▫️به سوى فرعون برو كه طغيان كرده است.

▪️فقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلىَ‏ (النازعات/۲٤)
▫️و گفت: من پروردگار برتر شما هستم.

✔️ «وَدّ»، «سُواع»، «یَغوث»، «نَسْر» و «یَعوق» که نام پنج مرد صالح یا نام‌هاى پنج فرزند آدم علیه‌السلام است، همگی انسان بودند که بعدها مجسمه آنها (برای یادبود و بزرگداشت آنان) ساخته شده، و بعد در نسل‌های دیگر، عرب‌ها نیز به پرستش آنها روى آوردند.

▪️و قالُوا لا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ وَ لا تَذَرُنَّ وَدًّا وَ لا سُواعاً وَ لا يَغُوثَ وَ يَعُوقَ وَ نَسْراً (نوح/۲۳)
▫️و (بزرگان قوم نوح) گفتند: هرگز خدايان خود را رها نكنيد و به خصوص دست از پرستش و تکریم (اين پنج بت) ودّ و سواع و يغوث و يعوق و نسر هرگز برمداريد.

🔚 نتیجه:
کلمه «خلق» درباره دست‌آوردهای مخلوقات نیز کاربرد دارد، مخلوقی مانند انسان که می‌تواند بُت، ارم و… را «خلق» نماید و حتی خود را خالق و پروردگار نیز بخواند!

🔹در سوره المؤمنون آیه ۱٤، الله متعال ابتدا آفرینش و خلقت انسان را توسط خود گوشزد نموده و بعد، فرموده است: «فتبارک الله احسن الخالقین»،

▪️و لَقَدْ خَلَقْنَا الْانسَنَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ(۱۲) ثمُ‏َّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فىِ قَرَارٍ مَّكِينٍ(۱۳) ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَمًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لحَْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا ءَاخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الخَْالِقِينَ(۱٤) ثمُ‏َّ إِنَّكمُ بَعْدَ ذَالِكَ لَمَيِّتُونَ(۱۵) ثُمَّ إِنَّكمُ‏ْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ تُبْعَثُونَ(۱٦)
▫️حقا ما انسان را از گل خالص آفريديم. (۱۲) سپس او را نطفه‌‏اى در جايگاهى استوار قرار داديم. (۱۳) آن گاه از آن نطفه، لخته خونى آفريديم و از آن لخته خون، پاره‏‌گوشتى و از آن پاره‏‌گوشت، استخوان‌ها آفريديم و استخوان‌ها را با گوشت پوشانيديم؛ سپس بار ديگر او را آفرينشى ديگر داديم. در خور تعظيم است خداوند، آن بهترين آفرينندگان. (۱٤) و بعد از اين همه شما خواهيد مُرد. (۱۵) باز در روز قيامت زنده می‌گرديد. (۱٦)

این یعنی: ای انسان تو خود یک مخلوق هستی و خالق تو الله متعال است، تو اگر «خلق» می‌نمایی، خلقت تو ذاتی نیست و توانایی آن را خالقت به تو عنایت فرموده است، پس احسن الخالقین کسی است که تو را آفریده است، نه تو که خود آفریده شده هستی!

▪️أ يُشْرِكُونَ ما لا يَخْلُقُ شَيْئاً وَ هُمْ يُخْلَقُونَ (الاعراف/۱۹۱)
آيا (بت‌ها و انسان‌هایی) را كه قادر به خلق چيزى نيستند و خود خلق شده‌‏اند، شريك خدا قرار می‌دهيد؟!
🔹نماد سنگی و چوبی بُت‌ها توسط انسان خلق شده است.

🔹و بدتر از آن، این است که انسان بُتی را که خود می‌سازد و خلق می‌کند، عبادت نماید، این تذکر را باز با عبارت «احسن الخالقین»، الله متعال در آیه ۱۲۵ سوره الصّافات به مشرکین، ملحدین و… داده است.

▪️و إِنَّ إِلْيَاسَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ (۱۲۳) إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَ لَا تَتَّقُونَ (۱۲٤) أَ تَدْعُونَ بَعْلًا وَ تَذَرُونَ أَحْسَنَ الخَْالِقِينَ (۱۲۵) اللَّهَ رَبَّكمُ‏ْ وَ رَبَّ ءَابَائكُمُ الْأَوَّلِينَ (۱۲٦) الصّافات
▫️و الياس از پيامبران بود. (۱۲۳) به مردم خود گفت: آيا پروا نمی‌كنيد؟ (۱۲٤) آيا بَعل را به فریاد می‌خوانيد، و آن بهترين آفرينندگان را وا می‌گذاريد؟ (۱۲۵) پروردگار شما و پروردگار نياكانتان، خداى يكتاست. (۱۲٦)

🔸پس درکُل، مخاطب این آیات انسان‌هایی است که چند خدا دارند، خداهای پوچ و واهی که ساخته ذهن مشرکین و ملحدین است و وجود خارجی ندارد و اگر هم وجود خارجی داشته باشند، خود مخلوق هستند (انسان)، در نتیجه تنها خالق کُل هستی، الله متعال است که با لفظ احسن آمده است و لفظ احسن نشان از حقیقت و صدق و راستی و پاکی دارد.

🔸کلمه «احسن» مانند «اکبر»، صفت تفضیلی است و نشان از برتری دارد، و اگر این کلمه در کنار نام جلاله و مطلق الله متعال بیاید، بی‌نهایت شده و از تمام اعداد و ارقام و افکار ما بالاتر رفته و این را به ما نشان می‌دهد که اگر شما هر نقطه‌ای را برای «احسن» و یا «اکبر» در «احسن الخالقین» و یا «الله اکبر» در نظر بگیرید، الله متعال از آنها بزرگتر و نیکوتر است.

🔸کافیست برای رسیدن به معنای واقعی احسن، دست‌آوردهای انسان را با عظمت و پیچیدگی و نظم خلقت انسان و بالاتر از آن با خلقت زمین و بالاتر از آن با خلقت آسمان‌ها مقایسه نماییم (کره‌ی زمین، میلیون‌ها نوع مخلوق زنده در آن زندگی می‌نماید و با این همه عظمت در مقابل ما، به صورت معلق در جهان به دور خود و خورشید و کهکشان می‌چرخد، اما در مقایسه با صد میلیارد ستاره کهکشان راه شیری، هیچ نیست و بالاتر از آن کهکشان راه شیری در مقابل عظمت آسمان و سایر کهکشان‌ها باز نقطه‌ی ریزی هم نیست!)

▪️لخَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَكْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ (غافر/۵۷)
▫️آفرينش آسمان و زمين از آفرينش مردم بزرگتر است، ولى بيشتر مردم نمی‌دانند.

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
محمّد عزیز فتحی؛ ۸ رجب ۱٤٤۱ هجری قمری؛ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ هجری شمسی؛ سنندج

تهیه شده در: «رد شبهات ملحدین»

ادامە…
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾

expand_less
X
منوی اصلی
X