زوجیت در قرآن، آیا هر چیزی جفت و زوج دارد؟

date_range ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ access_time زمان مطالعه: هفت دقیقه visibility بازدید: 54
زوجیت در قرآن، آیا هر چیزی جفت و زوج دارد؟

قرآن راست می‌گوید یا ملحدین؟!

متن شبهه:
قرآن میگه که همه چیز جفت دارن اما امروزه میدونیم که تک سلولی ها نر و ماده ندارن حتی بعضی از موجودات پرسلولی هم این گونه هستن. آیا این گفتۀ قران مخالف با علم بشری نیست؟؟؟

پاسخ:
قبل از هر چیز باید نکتەای را یادآور شویم که اسلام ستیزان به هر نحوی شده میخواهند آیات قرآن را در مقابل علم امروزی قرار دهند و الهی بودن قرآن را نفی کنند.

در ابتدا چون این موضوع مطرح شد علاوه بر اشتباه نبودن آیەی قرآن اتفاقا این مورد یکی از اعجاز علمی قرآن است.

{سبحان الذى خلق الازواج كلها مما تنبت الارض و من انفسهم و مما لا یعلمون} (یس: ۳٦)
(پاک و منزّه [از هر عیب و نقصی] است آنکه همه زوج ها را آفرید از آنچه زمین می رویاند و از وجود خودشان و از آنچه نمی دانند)

دقت کنید که قرآن، کلمه «زوج» را به کار بردەاست و این کلمه تنها به معنی (نر و ماده) نیست.

بهترین تفسیر، تفسیرِ قرآن با آیات دیگر قرآن است، حال به آیات مشابه که در آن ها کلمه زوج آمده است دقت کنید:
{احْشُرُوا الَّذِينَ ظَلَمُوا وَ أَزْواجَهُمْ} (صافّات: ۲۲)
در این آیه، «أزواجهم يعنى ياران و كسانى كه در كردار و رفتار از ستمگران پيروى می‌کردند (كه در دوزخ نیز با هم قرينند).

{وَ كُنْتُمْ أَزْواجاً ثَلاثَةً} (واقعه: ۷)
(یعنی شما سه گروه بودید)

فَجَعَلَ مِنۡهُ ٱلزَّوۡجَيۡنِ ٱلذَّكَرَ وَٱلۡأُنثَىٰٓ (واقعه: ۳۹)
پس از او دو صنف‌ از نوع‌ انسان‌ را پدید آورد؛ نرینه‌ و مادینه ‌را یعنی مرد و زن‌ را.

نویسنده‌ی متنِ شبهه بدلیل فکر محدودش این را فقط به دنیای زنده نسبت داده است، بدون توجه به اینکه شیء به چه معناست.
در اینجا «همه‌چیز» یعنی چه؟


بنابر قول شبهە افکن سنگ هم باید زوج باشد، اما سوال اینجاست که چرا شبهه‌افکن فکرش فقط به سمت علوم تجربی و علوم زیستی رفته است؟


چون فکرش محدود به (جنسیت نر و ماده) است که باعث می شود اینگونه برداشت کند. درحالیکه اگر هدف الله متعال بیان جنسیت بود میفرمود: “ذکر و انثی” نه زوجین. همانطور که در آیه ی ۳۹ قیامت ذکر شده ‌است.

و نکته ی دیگر لفظ «کل» که در آیه آمده است که در کلام عرب، اهل لغت آن را به معنای «کثیر» نیز ذکر کرده‌اند و می‌گویند: «وقد يستعمل بمعنى الكثير»، یعنی: «و گاهی به معنی کثیر (=زیاد) بکار برده می‌شود.»
المصباح المنیر – الفيومی، ج2، ص538

پس نتیجه اینکه منظور از زوجیت، (زوجیت در جنسیت) نیست بلکه زوجیتی فراتر از جنسیت است و تا اینجا روشن شد که هر زوجی در قرآن فقط به معنای (مذکر و مونث بودن) نیست. (با توجه به آیات ذکر شدەی فوق)

دو گزاره که ضد یکدیگر باشند نیز به عنوان زوج یکدیگر محسوب می شوند و نیز زوج به معنای «قرینه و صنف» هم حمل می شود، برای مثال «شب و روز» «جسم و روح» «مثبت و منفی» و یا یک لنگه کفش که «مذکر و مونث» ندارد و مراد از زوج بودن قرینه است یعنی لنگه دیگر آن کفش.
پس زوج به معنای (صنف و قرینه) هم بکار برده می شود…

حال مثالی می آوریم که بصورت کلی مشخص میشود تمام هر آن چیزی که در جهان ماده است یک «قرینه» دارد و لزومی ندارد همچون شبهه افکنِ مغرض، در تعمیم دادن آیات به (کرم ها، گیاهان و جانداران تک سلولی) فقط جنسیت را مد نظر داشته باشیم.

دانشمندان موفق به کشف antimatter شدەاند که در اصطلاح فارسی به آن «پادماده» می گویند و در مقابل ماده قرار دارد…
یعنی هر ماده یک قرینه دارد، مثلا پادمادەی الکترون (که یکی از ذرات زیر اتمی است) پوزیترون نام دارد.
بدین معنا که ماده و ضد ماده (پادماده) معکوس یکدیگرند.

every particle has its antiparticle of opposite charge. . . . . . and the uncertainty relation tells us that pair creation and pair annihilation happen in the vacuum at all times, in all places.»
ترجمه: هر ذره ای، ضد ذره خود که حاوی شارژهای مخالف است را دارا میباشد و نظریه Uncertainty relation(رابطەهای نامعلوم) به ما میگوید که همه جا و همه وقت خلقت جفت ها و نيستى آن ها واقع میشود.


http://www.2think.org/nothingness

و این آیەی قرآن به صراحت این نکته را یادآور می‌شود که “هر چیزی قرینه‌ای دارد”.

حال اگر زوج را به صنف و قرینه معنا کنیم در موارد بالا هیچ تضادی وجود ندارد و حتی بار دیگر معجزەی قرآن را یادآور می‌شود.

اما نکتەی مهم آیه، همان طور که برخی گفته اند:
مراد پروردگار از مفهوم زوجیت در همەچیز، بیانگر این نکته است که «ذات مبارکش واحد و یکتاست » و در واقع جز پروردگار هر چیز دیگری جفت و مشابه و هم صنف دارد و تنها اوست که مثل و همانندی ندارد. و یکتا بودن فقط لایق اوست و بس، همانطور که در دو آیه بعد میفرماید: «و با الله معبود دیگری‌ قرار ندهید، هرآینه‌ من‌ برای‌ شما از جانب‌ او هشدار دهنده‌ای ‌آشکارم»‌

تنها یک ذات است که هیچ زوج و مشابهی ندارد و نیازی هم به زوج و شریک ندارد چون الله کمال مطلق است و صمد. از این روست که او احد است، یعنی فرد به ذات در همه‌چیز. بدین معنا نقصی در او نیست که نیازی به مکمل داشته باشه.

🌸🌺
این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود
هر کـه فکـرت نکـند نقـش بود بر دیـوار
🌸🌺

بسیار جالب است که از #اعجاز_علمی_قرآنی به عنوان سلاحی برای نقد آن استفاده می‌کنند. نکتۀ جالبتر این است که قرآن کریم، این گونه افراد را فراموش نکرده و در آیاتی، آنان را معرفی میکند: «این آیات ما برخی را هدایت و برخی را گمراه می‌کند و تنها فاسقان و آنانی که بر قلبشان مهر خورده است و آنانی که حق را می‌بینند اما انکار می‌کنند گمراه خواهند شد…»

محقق:دانش پشابادی

نشر از: «رد شبهات ملحدین»

expand_less
X
منوی اصلی
X