سلسله مطالب ممنوعیت شکنجه در اسلام(بخش اول)

date_range 27 نوامبر 2020 access_time زمان مطالعه: چهار دقیقه visibility بازدید: 15
سلسله مطالب ممنوعیت شکنجه در اسلام(بخش اول)

برخی از معترضانِ ناآگاه بر حقوق اسلامی ایراد گرفتند که شکنجه در اسلام مشروعیت دارد و بر همین اساس گاهی به برخی از روایات ضعیف یا مجعول و یا احادیثی که منسوخ و یا غیرصریح هستند استناد نیز می‌کنند و با دستاویز قرار دادن آن روایات قصد دارند که این فعل را اصلی از اصول در مجازات‌های دشمنان توسط پیامبراکرم (صلی الله علیه وسلم) بدانند. در حالی که به قول دکتر عبدالحسین زرین‌کوب آنچه مخصوصاً مایه‌ی پیشرفت کار پیامبر (صلی الله علیه وسلم) می‌شد رفق و مدارایی بود که با مغلوبین داشت. [۱]
علی‌ای‌حال در جواب به شبهه جواز شکنجه و ادعای واهی پیرامون آن، قصد داریم که در چند بخش متنوع و سلسله‌وار به روشنگری در این زمینه پرداخته و از زوایای مختلف، موضوع را مورد بررسی قرار بدهیم.

❌اصل بر ممنوعیت شکنجه است❌

برای کسی که به آموزه‌های اسلام کم‌ترین آشنایی داشته باشد پرواضح است که شکنجه (مثله) [۲]، حرام و ممنوع است و دلایل متعددی از سنّتِ ثابت و صحیح بلکه متواتر برای آن وجود دارد که غیرقابل انکار است؛ به‌طور نمونه:

▪️عمران بن حصين (رضی الله عنه) می‌گوید: «ما خطبنا رسول الله صلى الله عليه وسلم إلا أمرنا فيها بالصدقة، ونهانا عن المثلة» [۳]
▫️ترجمه: «رسول الله (صلی الله علیه وسلم) برایمان خطبه‌ای نخوانده مگر اینکه در آن ما را به صدقه‌دادن امر نموده و از مثله (شکنجه) نهی کرده‌است.»

▪️یعلی بن مُرَّه (رضی الله عنه) می‌گوید: «سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: لاتمثلوا بعباد الله» [۴]
▫️ترجمه: «شنیدم رسول الله (صلی الله علیه وسلم) فرمودند: بندگان خدا را مثله نکنید.»

▪️انس بن مالک (رضی الله عنه) می‌گوید: «كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يحث في خطبته على الصدقة، وينهى عن المثلة» [۵]
▫️ترجمه: «رسول الله (صلی الله علیه وسلم) در خطبه‌اش بر صدقه‌دادن تشویق می‌کرد و از مثله نهی می‌نمود.»

▪️سمُره بن جُندب (رضی الله عنه) می‌گوید: «كان نبي الله صلى الله عليه وسلم يحثنا على الصدقة، وينهانا عن المثلة» [۶]
▫️ترجمه: «رسول الله (صلی الله علیه وسلم) ما را بر صدقه‌دادن تشویق می‌کرد و از مثله کردن نهی می‌نمود.»

▪️عبدالله بن یزید (رضی الله عنه) می‌گوید: «نهى النبي صلى الله عليه وسلم عن النهبى والمثلة» [۷]
▫️ترجمه: «پیامبر (صلی الله علیه وسلم) از چپاول نمودن [دیگران] و مثله نهی فرمودند.»

▪️جریر بن عبدالله (رضی الله عنه) می‌گوید: «كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا بعث سرية، قال: بسم الله، وفي سبيل الله، وعلى ملة رسول الله، لا تغلوا، ولا تغدروا، ولا تمثلوا، ولا تقتلوا الولدان» [۸]
▫️ترجمه: «رسول الله (صلی الله علیه وسلم) هرگاه سریه‌ای را می‌فرستاد می‌فرمود: به‌نام خدا و در راه خدا و بر شریعت رسول خدا رهسپار شوید، تجاوز و خیانت نکنید، شکنجه ندهید و کودکان را نکشید.»

▪️عبدالله بن عباس (رضی الله عنهما) می‌گوید: «كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا بعث جيوشه قال: اخرجوا بسم الله تقاتلون في سبيل الله من كفر بالله، لا تغدروا، ولا تغلوا، ولا تمثلوا، ولا تقتلوا الولدان، ولا أصحاب الصوامع» [۹]
▫️ترجمه: «رسول الله (صلی الله علیه وسلم) هرگاه سپاهش را برای جنگ می‌فرستاد می‌فرمود: به‌نام خدا در راه خدا خارج شوید و با کسانی که به خدا کافر هستند بجنگید، خیانت و تجاوز نکنید و شکنجه ندهید و کودکان و صاحبان عبادتگاه‌ها را نکشید.»

▪️هشام بن حکیم (رضی الله عنه) می‌گوید: «قال رسول الله صلی الله علیه و سلم: إن الله يعذب الذين يعذبون الناس في الدنيا» [۱۰]
▫️ترجمه: «رسول الله (صلی الله علیه وسلم) فرمودند: به راستی خداوند کسانی را که در دنیا مردم را تعذیب می‌کنند، [در آخرت] عذاب می‌دهد.»

📝توجه: نهی در این احادیث به‌طور قطعی بر تحریم دلالت دارند و اهل علم بر تحریم و ممنوعیت شکنجه قائل هستند. [۱۱]

تهیه شده در: «رد شبهات ملحدین»

📚پی‌نوشت‌ها:
[۱] نک: تاریخ ایران بعد از اسلام، عبدالحسین زرین‌کوب، (تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ دهم، ۱۳۸۳)،ص۲۶۵.
[۲] در تعریف مثله آمده که به معنای بی احترامی کردن با تکه تکه نمودن اعضای جسم زنده و یا مُرده است. (نک: معجم لغة الفقهاء، قلعجی و قنیبی،ص۴۰۴).
[۳] سنن الدارمی، ج۲،ص۱۰۳۲ح۱۶۹۷.
[۴] المعجم الكبير للطبرانی، ج۲۲،ص۲۷۲ ح۶۹۷.
[۵] السنن الكبرى للنسائی، ج۳،ص۴۳۸ ح۳۴۹۶.
[۶] سنن أبی داود، ج۳،ص۵۳ ح۲۶۶۷.
[۷] صحیح البخاری، ج۳،ص۱۳۵ ح۲۴۷۴.
[۸] مسند أبی يعلی الموصلی، ج۱۳،ص۴۹۳ ح۷۵۰۵.
[۹] مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج۴،ص۴۶۱ ح۲۷۲۸.
[۱۰] صحیح مسلم، ج۴،ص۲۰۱۸ ح۲۶۱۳.
[۱۱] نک: تحفة الأحوذی بشرح جامع الترمذی، المبارکفوری، ج۴،ص۵۵۳؛ فقه السنة، سید سابق، ج۲،ص۶۵۶.

expand_less
X
منوی اصلی
X